Article on Sanchez-Mesa analitza l'aplicabilitat de la narrativa amb les capacitats immersiva i interactiva que proporcionen les noves tecnologies. Les reflexions de l'article es basen fonamentalment en les aportacions de Gunnar Liestol, Marie Laurie Ryan i d' Espen Aarseth.
Alguns punts destacats:
La definició de narrativa en el context tecnològic actual entra en col·lisió amb la que formulà Aristòtil vigent fins abans del canvi de paradigma digital.
L’hipertext
com a prototipus de la textualitat interactiva.
L'hipertext permet amb les possibilitats que ofereix el mecanisma hipertextual el seu ús i/o interacció.El lector actua en la selecció i combinació d’elements
de l’ hipertext.
Els discurs narratiu ha canviat. Al lector se li obren noves possibilitats
Aquest discurs contempla dues dimensions:
- l’hipertext com a text multisecuencial emmaguetzemat en
el dispositiu electrònic
- el discurs tal i com es construït al temps que
llegit en la interacció amb la màquina textual.
Amb l’hipertext , al poder recrear i fins i
tot inventar les narracions previstes pel autor, el lector esdevé “escriptor
secundari”.
L’hipertext
permet les mutacions (textuals, narratives...), deixa espai a l’atzar i al mateix temps a la
interacció real amb un usuari que és inclòs dins del funcionament del sistema.
Relació de la literatura amb la immersió i interactivitat.
Inmersió:
(Don Quijote) Pèrdua del lector en si mateix en un món
de ficció ofert per la lectura.
La inmersió porta segles de ventatge a la
interactivitat. Aquesta última emergent.
“Per a
que un text sigui immersiu ha de crear un espai amb el que el lector,
l’espectador o l’usuari puguin establir una relació, i s’ha de poblar amb
objectes individualitzats (...). [L’autor] Ha de construir l’escenari d’una
acció narrativa potencial, encara que no hi hagi la extensió temporal necessària
per a que l’acció es desenvolupi en un argument.” (Ryan citat per Sanchez-Mesa, p. 221)
La inmersió és narrativa. Aplica els plans espacial, temporal i emocional.
Interactivitat
Possibilitats de la interacció (subordinada no obstant, al desenvolupament tecnològic):
- Capacitat de centrar el nostre interès en fragments.
- Aprofitar la potencialitat multimèdia envers un genere híbrid entre hipertext, multimedia interactiu i/o jocs d'ordinador.
- Fer d'aquesta textualitat una "representació intel·ligent" i diversificada de la idea d'autorreferencialitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario