domingo, 13 de abril de 2014



INTERLUDI: COM, QUAN I PER QUÈ
Amb l’adveniment de l’era digital, d’uns 50 anys ençà, (i l’evolució a ritme drum’n’bass en els darrers temps de les Tecnologies de la Informació i Comunicació i llurs capacitats), la percepció de que ens trobem vivint en un moment de transició cap a quelcom nou, se’ns plantegen una sèrie de qüestions que ens porten a reflexionar sobre la vessant comunicativa i textual, sobre d’ on venim, que està canviant i què s’esdevindrà com a més probable.

El pas de paradigma lineal a paradigma hipertextual expressa el canvi que suposa la transició d’una cultura amb un model d’escriptura i de gestió de la memòria unidimensional en tant que lineal cap a una altre en el qual les tecnologies de la informació ens proporcionen una marc multidimensional per a l’expressió i la transmissió de coneixements o per l’adquisició d’aquests. 

Acabada la segona guerra mundial, un matemàtic, conseller científic del Roosevelt  anomenat Vannevar Bush va voler idear un sistema que permetés estendre de manera eficaç (en el sentit de: millor que les biblioteques) el coneixement humà acumulat i ja inabastable; una màquina capaç d’emmagatzemar i reproduir gran quantitat de dades on es podes fer una cerca de la informació de forma associativa i alhora que la ordenés. Com podria un científic que necessita alguna informació accedir a la immensa quantitat de documentació científica que es genera de forma més eficient?. La màquina es faria mitjançant microfilms i es va anomenar sistema MEMEX. 


És molt destacable (o un senyal de determinisme històric?) que paral·lelament, el mateix any, un filòsof austríac, Ludwig Wittgenstein es queixés en el prefaci d’un llibre seu de la dificultat o impossibilitat de plasmar en paper el raonaments o processos mentals mitjançant els quals arriba a les seves conclusions. Per Wittgenstein, el mètode de escriure en paper sotmetia el pensament a una direcció lineal i jeràrquica, unidimensional. Ell també aspirava a un sistema que permetés reproduir el funcionament natural del pensament. 

Les bases teòriques es trobaven doncs posades i durant les dècades dels 50 i 60 del segle passat es desenvoluparen els ordinadors i els programes de tractament de text: el 1959 s’escrivien els primers texts generats per ordinador[1] i el 1960 el Grup Oulipo creaven composicions aleatòries de textos com a primera forma d’art literari digital. Ted Nelson dona significat al mot “hipertext[2]” a principis dels 60 amb la intenció ja de crear un instrument (XANADÚ), amb fins pròpiament literaris i no documentalistes, que servís a manera de base de dades universal literària i que permetia bifurcar-se, elegir a l’hora de la cerca d’informació.
Anys després hem modificat la definició d’hipertext per tal de distingir-la d’altres hipertextos no digitals (enciclopèdies, diccionaris...) establint que es tracta d’un document digital que s’organitza en forma de xarxa mercès a les relacions que s’estableixen entre nodes, enllaços i ancoratges.


[1] Campàs, J. Les escriptures hiopertextuals, pàg. 19.
[2] Hipertext: escriptura no seqüencial segons Nelson (Campàs, J. Escriptures hiertexturals, pàg. 19)

No hay comentarios:

Publicar un comentario