domingo, 13 de abril de 2014



INTRODUCCIÓ: Recapitulació històrica per a un neòfit.
Si prenem com a punt de referència la idea de Mcluhan “les tecnologies (...) són els mitjans amb els quals els humans en reinventem[1]” (Campàs, Escriptures Hipertextuals, 6), podem mirar de compondre un relat sobre d’on venim i a on anem analitzant els efectes socials d’unes TICs en constant evolució.
Per tal d’efectuar una classificació que estructuri les idees a exposar, i amb permís dels historiadors, establirem que hi ha hagut un període de la humanitat predigital i el període –a definir-  en el qual ens trobem ara.
En l’inici del període predigital la humanitat es comunicava oralment i la via d’accés al llenguatge era l’oïda. La característica principal d’aquest mètode de comunicació és que el discurs es desenvolupa en un flux temporal lineal. El que escolta es troba que no pot elegir un moment de la comunicació ni influir en la forma de recitar ni tampoc opció a escoltar un passatge especialment interessant per  a ell.
El següent milestone d’aquesta història fou a l’adveniment, en un moment donat, de les societats agrícoles complexes que inventaren l’escriptura. L’escriptura ens alliberà del temps real que exigeix l’oralitat, tot i que al transcriure oralitat, les primeres escriptures reproduïen linealitat. Recordem que, els primers textos, podien ser un seguit de caràcters sense cap espai en blanc ni signe de puntuació.
Amb l’escriptura, es podien llegir textos escrits anys enrere o escrits en un altre continent (s’introdueixen però alhora els problemes de comprensió, recepció i interpretació[2]). Des d’aquell moment, disposàvem d’una tecnologia que permetia emmagatzemar dades: segons Plató[3], estalviant-ho a la nostra memòria i per tant afeblint el procés de memorització, o bé segons Goody[4] afavorint el pensament alliberant-lo de la linealitat de la oralitat pel joc de combinatòria que permet la tecnologia de l’escriptura.
Amb el procés d’impremta, a partir del Renaixement, el text experimentarà certa autonomia en relació a oralitat. El llibre, gràcies a la producció, en massa farà assequible per qualsevol persona (alfabetitzada) el coneixement.

                                                          

 Cap al segle XVIII la cultura impresa es consolida progressivament al voltant de l’autor, el llibre, la casa editorial i el públic. També sorgeix la premsa escrita i modalitats d’escriptura més íntima com el dietari, diaris...
Amb el llibre modern la lectura ja no estava subjecte a l’oralitat: el llibre modern que s’ha consolidat els darrers segles s’ha vingut a caracteritzar per l’ús de signes de puntuació, paràgrafs, numeració de pàgines taula de matèries, índex, referències creuades (cultura impresa), el significant quedava estructurat per la disposició del text, i els signes, espais i tipografies contribueixen a donar-ne sentit.  Ha pres cos per tant una vertadera semiologia textual.


[1] Campàs, J. Escriptures Hipertextuals, pàg. 6
[2] Campàs,J, La informació digital, pàg. 7
[3] Campàs, J. Hipertext i complexitat, pàg. 6.
[4] Íbidem .

No hay comentarios:

Publicar un comentario