domingo, 13 de abril de 2014



QUE SUPOSA EL PARADIGMA HIPERTEXTUAL?

Intentem ara definir o aclarir els aspectes més característics del nou paradigma hipertextual: en primer lloc, hom pressuposa que el suport digital transforma els processos de lectura/escriptura i en conseqüència es transformaran les formes de pensar. Podem anar molt més enllà: segons alguns, sembla que podem parlar d’una escissió cognitiva generacional[1]

L’ hipertext, com la poesia significa transgressió tant de pensament lineal o bé –si es vol- de la lògica cartesiana: per Kerkhove la Xarxa és una extensió dels continguts de la pròpia ment[2].  Amb la interactivitat que generen els nodes, enllaços i ancoratges l’arquitectura hipertextual ens ofereix  el poder d’abandonar la lògica lineal, el logocentrisme, les estructures arborescents jeràrquiques i les formes repressives de poder[3] arribant a encarnar per alguns l’ideal d’un sistema polític, fonamentalment democràtic, no jeraquitzat, que promou “una forma dialògica d’esforç col·lectiu[4]

Exposem també el component de velocitat i complexitat que presenta l’ hipertext: imaginem la seqüència d’augment progressiu de velocitat  que s’inicia amb l’acceleració de processament d’informació que suposà l’escriptura, l’ increment del mateix que provocà la invenció de l’ impremta; no fa massa anys la ràdio i la TV permetien assolir el volum d’informació a tot el planeta, i avui ens trobem en un estadi d’ interconnexió de continguts a la xarxa on-line que permeten solucionar cerques en temps real. Segons Kerckhove[5]La hipertextualidad crea el potencial para nuevos niveles de aceleración en la circulación, elaboración, comprobación y simulación de ideas para aplicaciones comerciales y científicas asi como  otras mas divertidas.”

Un altre valor a tenir en compte seria l’hipertext com a mitjà per a instrumentalitzar coneixements complexos: si partim de la premissa que l’aproximació a qualsevol coneixement no pot ser només analítica sinó que ha d’integrar punts de vista holístics[6], les característiques de l’ hipertext (la multidimensionalitat per exemple) el converteixen en l’eina adequada per a la gestió de la complexitat. Si la complexitat és –epistemològicament- alhora el nou paradigma científic des de mitjans segle XIX, cal preguntar-se llavors si l’aparició de l’ hipertext ha estat influenciada per aquest marc o com a resposta natural a aquest marc.  
  
Arribem per fi a l’aspecte més materialment visible del que suposa el canvi de paradigmes: quan la cultura impresa es transforma en cultura digital o si es prefereix, passem de l’Home Gutenberg a l’era de l’Humanisme Digital (no personificat encara?). Notem així mateix, que si el llibre ha estat l’exponent de la societat capitalista, l’ la informació hipertextual ho és de la societat del coneixement. 

Ja es pot escollir la publicació d’un llibre en paper o digitalment. Seguirem usant la lletra impresa com a forma principal d’expressió d’idees i pensaments. Tot i que el suport paper és encara una tecnologia competitiva, per al llibre, la difusió en xarxa no es pot comparar a la tradicional. La industria de la informació i l’entreteniment es progressivament cada cop més digital i el seu objectiu és principalment de produir i distribuir informació. 

Amb la digitalització total dels mitjans de comunicació social, entren en crisi conceptes com els drets d’autor o la pervivència de les empreses editorials, el futur del llibre tal com el coneixem és incert degut a una problemàtica de tres eixos: crisi econòmica, crisi ambiental i crisi cultural. En els nostres dies, les velles estructures editorials es resisteixen al canvi[7] abans de esfondrar-se. 

El vessant positiu és que l’espai digital reforçarà i potenciarà les propietats inherents al llibre analògic: densitat (en relació a la capacitat  de emmagatzematge), l’accessibilitat (accés des de qualsevol punt), l’actualització (capacitat de modificar-se de l’ordinador),la ciberespecialització (el llibre es localitza al núvol), interacció (el lector es mou pel text), ubiqüitat (el llibre es pot obrir des de molts llocs), la deslocalització, la formalització (paràmetres que aporten la digitalització a un llibre), l’ asincronia (llibre permanent obert i a l’abast) i l’hipertextualitat (multidimensionalitat).  .  


[1] Gil, M. Rodríguez,J. El Paradigma digital y sostenible del libro. 2011, pàg. 21.
[2] Kerckhove, 1999.
[3] Campàs, J. Les escriptures hiopertextuals, pàg. 29.
[4] Íbidem.
[5] Kerckhove, 1999.
[6] Campàs,J,. Hipertext i complexitat. Pàg. 2
[7] Ridríguez, J. Los futuros del libro. Expressa aquesta idea a molts dels blogs publicats.

1 comentario:

  1. Hola Oriol,
    Coincido con tu artículo. El advenimiento del digital en detrimento del analógico es una realidad que con el avance de las nuevas generaciones se hará aún más patente.
    Un saludo,

    ResponderEliminar